In 7 stappen naar meer klanten voor jouw bedrijf

Iedere ondernemer wil graag nieuwe klanten voor zijn bedrijf.

“Meer klanten voor mijn bedrijf, dat is wat ik wil”, antwoordde ik op de vraag wat ik wilde bereiken met mijn bedrijf. Uiteindelijk is dat wat iedere ondernemer wilt. En het liefst natuurlijk dié klanten die voor hogere marges en herhaalaankopen zorgen. De vraag is hoe je deze klanten aan jouw bedrijf verbindt. Mijn ruime ervaring als marketeer kwam mij goed van pas, want hoe had ik dat al die jaren voor al mijn werkgevers en opdrachtgevers ook alweer gedaan? Het resultaat: Een 7-stappenplan naar meer klanten voor jouw bedrijf.

Hoe werkt het stappenplan?
Op stap 1 na staan de stappen niet in chronologische volgorde en hoef je ze zeker niet apart of na elkaar uit te voeren. Iedere stap brengt je dichterbij je doel: meer klanten voor jouw bedrijf.  Per stap heb ik een uitgebreide blog geschreven waarin ik mijn ervaring en praktische tips met je deel. 

In 7 stappen naar meer klanten voor mijn bedrijf

Bekijk hier de 7 stappen naar meer klanten

Stap 1 | Maak een plan

Iedere ondernemer wil nieuwe klanten voor zijn of haar bedrijf. En heeft onvoldoende tijd of kennis om een heel uitgebreid marketingplan te schrijven. En dat is helemaal niet erg, want de meeste van dat soort plannen wacht meestal op de shredder. Voorkom dat jouw marketingplan verdwijnt. Maak een eenvoudig, goed doordacht, duidelijk geformuleerd plan, het liefst op 1 A4-tje. En dan gewoon beginnen!

Stap 2 | Optimaliseer je website

SEO wordt nog te vaak onderschat door ondernemers, terwijl het optimaliseren van je website voor Google en andere zoekmachines essentieel is om goed ‘gevonden’ te worden. Wat ondernemers tegenhoudt is het gebrek aan tijd en kennis. Maar ook dat SEO niet direct iets oplevert. Het is meer voor de wat langere termijn. En toch, als je vandaag begint, kun je binnen een paar weken al resultaten zien. En waar begin je dan? 

Stap 3 | Ga Online adverteren

Online adverteren, dat zijn toch die advertenties bovenaan Google? Ja, en het is veel meer dan dat. Er zijn vele andere mogelijkheden om online te adverteren en er komen regelmatig nieuwe mogelijkheden bij. Zo is online adverteren ideaal om aan meer klanten voor jouw bedrijf te komen. Het is wel verstandig om een expert bij de hand te nemen, zeker als je een serieus budget te besteden hebt.

Stap 4 | Start met Social Selling

Hoe zet je als ondernemer in een B2B-markt Social Media in voor meer klanten voor jouw bedrijf? Begin met Social Selling en kies LinkedIn als het Social Media kanaal waarmee je in contact komt met jouw potentiële klant. Waar je voorheen druk bezig was met (koud) bellen, kwalificeren van leads en het geven van demo’s, concentreer je je bij Social Selling meer op het delen van jouw kennis om zo meer betrokkenheid en vertrouwen bij je klanten te creëren.

Stap 5 | Denk aan Offline marketing

Wil je meer klanten voor jouw bedrijf dan is het zeker de moeite waard om niet alleen aan online marketing te denken. Een omni-channel benadering waarbij je ook offline marketing inzet, gaat je nog meer opleveren dan alleen te focussen op 1 online marketingkanaal. Denk bij offline marketing aan Printadvertenties, Radio en TV. Maar ook aan Events, Beurzen of Direct Mailing. Niet ieder kanaal of tool zal goed bij jouw branche of budget passen, maar het is het onderzoeken zeker waard.

Stap 6 | Conversie, testen en analyseren

Om meer klanten voor jouw bedrijf te krijgen moet je eerst zorgen voor verkeer naar je website. Helaas is ‘traffic’ alleen niet voldoende. Uiteindelijk moeten je bezoekers gaan converteren. Of dat nu het achterlaten van hun gegevens is om meer informatie over jouw dienst te krijgen of het bestellen van een van je producten, er moet geconverteerd worden. Anders draagt je website niet mee in je zoektocht naar meer klanten.

Stap 7 | Volg je leads op

Het omzetten van leads in klanten is zeker niet alleen een taak van sales. Vooral het opvolgen van je leads hoort bij marketing. Merk je dat je lead-to-order proces niet optimaal verloopt, dan is de kans groot dat marketing en sales niet goed aansluiten en je vele verkoopkansen laat liggen. Bepaal samen met sales de klantreis en zet zoveel mogelijk marketing automation in voor een effectieve opvolging van je leads.